Friday 26 April 2013

Sambungan Si Comel Mengalami F.L.U.T.D

Assalamulaikm w.b.t. Salam sejahtera... Entry ni sebenarnya sambungan daripada entry berkaitan F.L.U.T.D. Sebentar tadi baru sahaja saya mengupdate entry yang lepas. semoga dapat memberi gambaran yang lebih jelas tentang keadaan F.L.U.T.D. Bimbang dan gusar dengan keadaan yang semakin hari semakin banyak si comel yang ditahan kerana kes ini.

Jenis-jenis FLUTD

Secara mudah, kita boleh mengkategori FLUTD kepada non-obstructive dan obstructive FLUTD.


Soalan: Mengapa pentingnya kita untuk mengetahui jenis FLUTD yang dialami oleh si comel kita??

Jawapannya: Kerana pengurusan dan rawatan bagi kes-kes yang berada di bawah kategori non obstructive adalah berbeza dengan kes obstructive. Jangan pernah bayangkan hanya dengan satu injection, si comel anda akan kembali pulih seperti biasa.


  1. Non-obstructive FLUTD

    Gambar rajah di atas merupakan rumusan klasifikasi jenis FLUTD pada si somel anda. Dan salah satu merupakan tulisan (hand writing) senior saya. Agen yang menyebabkan FLUTD ini mungkin berpunca daripada bacteria atau virus, anatomical abnormalities, urethral spasm. Tetapi, Si comel anda masih boleh kencing. Di sinilah kebiasaan vet akan palpate pundi kencing si comel anda (seperti gambar di bawah) dan menekan secara perlahan-lahan. Pundi kencing si comel anda besar tetapi compressible (boleh ditekan untuk mengeluarkan air kencing).
    Walau bagaimana pun, pengurusan yang salah mungkin menghalakan si comel anda kepada kategori yang lebih membimbangkan iaitu, Obstructive FLUTD.

    2.  Obstructive FLUTD

    Kategori ini memerlukan rawatan segera!!! Si comel anda mungkin akan mati sekiranya anda masih berdegil tidak mahu merawat mereka. Dalam kategori ini, kebiasaannya pundi kencing si comel adalah sangat tegang dan besar, dan yang paling menakutkan adalah uncompressible.Sigh!!

    Sangat menakutkan tatkala terima kes sebegini. Nampak remeh, tetapi seandainya bahan bahan toksin telah memasuki semula darh si comel, untuk meneruskan prosedur adalah sangat berisiko tinggi.dan juga kos rawatan yang tinggi!! (Jangan cuba tawar-menawar ya dengan vet anda kerana kes ini sangat memerlukan perhatian yang lebih, dan kos yang sememangnya mahal)



     

     

    Tanda-tanda furkids mengalami FLUTD

    1. Kekerapan berulang ke tandas 

      Furkids akan berulang ke tandas seperti kencing tak lawas dan masa yang si comel habiskan di tandas juga adalah lebih lama.

      2. Meneran!! mungkin juga menangis ketika meneran?



      3. Kencing berdarah












      4. Lemah, muntah dan mungkin tidak larat berjalan
      5. Tiada kencing (jangan tunggu ke saat si comel anda tidak kencing baru anda baru mahu mulakan rawatan)


     SEGERALAH BAWA BERJUMPA VET sekiranya si comel anda mula menunjukkan tanda tanda di atas...

    Dari sudut rawatan, regime setiap klinik adalah berbeza! tetapi haruslah diingatkan tiada semudah single injection untuk memulihkan kucing anda! Be smart owner ya!!

    DIET si comel anda juga harus berubah!! Kerana struvite boleh dipecahkan melalui pemakanan. Antara presription diet yang ada di pasaran adalah:


     
    Pemakanan ini dapat membantu healing process yang lebih cepat pada si comel anda. Jangan memberi alasan yang pelbagai kerana yang susah anda juga nanti. Kes berulang adalah sangat tinggi dan peluang untuk pulih balik adalah jauh lebih tipis sekiranya anda kembali pada diet yang lama.


    Selamat malam...

2 comments:

  1. salam doc..if bulus saya takde tanda2 Mcm tu..if saya nak bagi dia makan c/d boleh ke..

    ReplyDelete
  2. Hi, my cat is having this problem where he keeps on peeing. Tak kira tengah duduk, berdiri ataupun tengah tidur, dia tetap akan mengeluarkan kencing tanpa disedari. Saya ada terbaca 1 article yg air lobak putih mampu merawat penyakit tersebut, is it true? I need some clarification. Urgent. Thanks

    ReplyDelete