Tuesday 1 October 2013

Feline Nutrition

Soalan yang kerap diajukan kepada saya, kucing ada sakit jantung ke? ada kencing manis ke? ada sakit buah pinggang ke? Darah tinggi ke?

Jawapannya: Ada... Allah s.w.t. menjadikan kita dan haiwan ini sama, yang membezakannya adalah akal. Oleh yang demikian, kita sebabagi khalifah di muka bumi ini bertanggungjawab untuk memelihara muka bumi dan dilarang melakukan kerosakkan. 

Apakah releven nya jawapan yang saya berikan dengan soalan di atas? Penyakit penyakit yang kita ada hampir kebanyakannya kucing dan anjing juga ada. namun terdapat jua perbezaan dari sudut perubatan. Seperti kita, diet mereka memainkan peranan yang sangat penting dalam kehidupan seharian. Keperluan nutrisi bagi anjing dan kucing juga ada perbezaan sedikit. Kekurangan nutrisi yang diperlukan atau terlebihnya nutrisi yang diperlukan akan menjuruskan mereka kepada pelbagai penyakit yang tidak disangka - sangka.

Di dalam entry kali ni, saya lebih fokus tentang TAURINE. Mungkin biasa bagi sesetengah owner yang pernah dengar. Tapi pastikah anda si comel anda mendapat keperluan taurine yang secukupnya didalam makanan mereka?





Apakah taurine?


 

Taurine merupakan sejenis asid amino yang mengandungi sulphur. Asid amino ni mudah dijumpai di dalam kebanyakan tisu haiwan tetapi tiada di dalam tisu tumbuhan. Hampir75% taurine wujud dalam bentuk bebas (free form) di dalam striated muscle cells (Dillon,1991). 

Sumber taurine adalah seperti ikan, ayam

Selain garam (sodium), kebanyakan kita menyangka taurine hanya diperlukan untuk mengelak masalah jantung kepada si comel kita, atau lebih spesifik untuk mengelakkan masalah Feline Dilated Cardiomyopathy. Di mana di dalam kes ini dinding jantung si comel menjadi semakin nipis (seperti gambar rajah di bawah)


Selain untuk menjaga kesihatan jantung, sebanarnya banyak fungsi lagi fungsi taurine dalam nutrisi si comel kita.

  • Penghasilan hempedu di hati
  • Retina (Mata)
  • Inotopic effect dan arrythmia role (Jantung)
  • Proses pembekuan darah
  • Sistem Immunisasi
  • Regulation of cholesterolemia, glycosuria dan glycogenesis
  • Antixidant properties
  • In utero development dan spermazoid mobility factor
  • Development and integrity of bnervous systm and Anti convulsive effect
  •  Sumber : (Huxtable, 1987)
Melihat kepada fungsi taurine di atas, dapat menjelaskan kenapa adakalanya anak kucing kita mungkin mempunyai tanda tanda sawan atau buta secara tiba tiba. Namun, ini bukan bukti konkrit yang mengatakan si comel kita sawan kerana taurine deficiency kerana terdapat pelbagai punca lain yang boleh menyebabkankan penyakit kepada si comel kita.

Central retinal degeneration in taurine deficiency cat

Ada beberapa faktor menjelaskan mengapa si comel kita memerlukan Taurine di dalam nutrisi mereka:
  • Kucing menghasilkan sedikit sahaja taurine kerana aktiviti enzim decarboxylase yang rendah.
  • Kebanyakan taurine hilang semasa proses enteral cycle of bile acids
Oleh kerana taurine wujud di dalam bentuk bebas, apabila makanan si comel di mask, kebanyakan taurine akan hilang semasa proses penyediaan. Jadi home cook meal/diet semamngnya memerlukan Taurine supplement untuk menjaga kesihatan si comel anda. :)



No comments:

Post a Comment